آغاز بکار مرمت و بهسازی سازه‌های آبی تاریخی شوشتر در موزه قلعه سلاسل

آیین آغاز بکار مرمت و بهسازی سازه‌های آبی‌تاریخی شوشتر در موزه قلعه‌سلاسل باحضور جمعی از مسئولان و دوست‌داران میراث‌فرهنگی برگزار شد.

به گزارش میراث‌آریا، آیین آغاز بکار مرمت و بهسازی سازه‌های آبی‌تاریخی شوشتر امروز چهارشنبه ۲۵ مهرماه ۱۴۰۳ که باحضور حجت‌الاسلام والمسلمین سادات‌ابراهیمی نماینده مردم شهرستان‌های شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی، محمدحسین ارسطوزاده مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خوزستان، سیدمحسن سیدموسوی فرماندار شهرستان شوشتر و جمعی از مسئولان، سرمایه‌گذاران و دوست‌داران میراث‌فرهنگی برگزار شد، موضوعاتی همچون اقدامات اخیر حفاظتی و مرمتی پایگاه میراث‌جهانی سازه‌های آبی تاریخی شوشتر عنوان شد.

امین مهدوی‌کیا گفت: این رویداد با هدف تبیین فعالیت‌های حفاظتی و مرمتی پایگاه میراث‌جهانی سازه‌های آبی شوشتر و آغاز چندین عملیات حفاظتی و مرمتی دیگر همچون ساختمان قورخانه قلعه‌سلاسل، عملیات حفاظتی و مرمتی سنگ‌فرش بندمیزان و مرمت پل‌بند تاریخی شادروان برگزار شد.

مدیر پایگاه میراث‌جهانی شوشتر افزود: پس از بازدیدهای انجام شده از ظرفیت‌های کم‌نظیر آثار جهانی، طرح‌هایی در راستای ایجاد خدمات رفاهی و گردشگری توسط پایگاه میراث‌جهانی سازه‌های آبی‌تاریخی شوشتر با همکاری بخش خصوصی مطرح شد که این موضوع پس از تصویب در شورای راهبردی این پایگاه و طی روندهای قانونی به اطلاع عموم همشهریان خواهد رسید.

سازه‌های آبی‌تاریخی شوشتر مجموعه‌ای به‌هم پیوسته از ۱۳ اثر تاریخی شامل پل‌ها، بندها، آسیاب‌ها، آبشارها، کانال‌های دست‌کند و تونل‌های عظیم هدایت آب هستند که در ارتباط با یکدیگر کار می‌کنند و در دوران هخامنشیان تا ساسانیان، برای بهره‌گیری بیشتر از آب ساخته شده‌اند.

این ۱۳ اثر تاریخی که به فاصله کمی از یکدیگر در محدوده شهر شوشتر واقع شده‌اند، با احراز معیارهای یک، ۲ و ۵ با عنوان سیستم آبی تاریخی شوشتر به صورت یک‌جا در پنجم تیرماه ۱۳۸۸ به‌عنوان دهمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو با شماره ۱۳۱۵ به ثبت رسیده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403072501874
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha